Fem tips for å lykkes med nyttårsforsetter
You are here: Home \ Blogg \ Fem tips for å lykkes med nyttårsforsetter
29 desember 2017 - 9:29, by , in Blogg, No comments

Foran deg ligger et nytt år med sine blanke ark og livets fargestifter. Hvis du er en av dem som oppsummerte livet på årets siste dag, og konkluderte med at du må ta noen alvorlige grep, kan du her få litt hjelp på veien. 

Endring av vaner og måter å leve på er noe av det vanskeligste vi gjør. Hjernen elsker vaner og automatiserte handlinger. Vaner er effektivt fordi vi slipper å tenke og å gjøre vurderinger. Som for eksempel vanen det kan være å sitte i sofaen for å se tv-serier, mens den dårlige samvittigheten løper forbi med refleksvest. Eller å konstant jobbe for mye, si for lite nei og alltid feilvurdere hvor lang tid de viktige hjemmeprosjektene egentlig tar.

Hvis du har bestemt deg for at nettopp i år skal bli annerledes får du her fem tips fra psykologiens verden, som kan gjøre jobben litt lettere:

  1. Hvorfor?
    Endring krever selvdisiplin og motivasjon. Du bør avklare for deg selv hvorfor du ønsker endringen, og hvor viktig den er for deg på en skala fra 1-10. Hvilke konsekvenser vil det få hvis du ikke klarer å endre, hva vil du oppnå med å klare det, og for hvem andre er endringen viktig? Husk at som er skrevet ned blir mer forpliktende.
  2. Tenk trappetrinn
    Varig endring skjer over tid. Det kan derfor være lurt å sette seg et hovedmål, og noen mindre delmål. Hvis hovedmålet er å trene 3 ganger i uken ved årets slutt, kan det være lurt å begynne med et delmål om å trene fast en gang i uken de neste tre månedene. Når du har nådd dine små og store mål bør du feire og gi deg selv en belønning.
  3. Sosial støtte og press
    Det å annonsere endringsprosjektet ditt til venner og kjente, for eksempel på Facebook, kan ha en motiverende effekt. Frykten for ikke møte dine venners forventninger kan være en sterk motivator. Det å ha en venn eller et familiemedlem som får ansvar for å følge deg opp og stille de rette spørsmålene om din fremgang og hva du skal gjøre videre, kan også ha en formidabel effekt på resultatet.
  4. Plan og struktur
    Ved å lage en struktur og plan for endringsprosjektet, hjelper du hjernen til å bruke færre ressurser til å etablere en ny vane. Hvis mer trening er ditt prosjekt, vil du kunne vinne mye på å trene på faste dager og tidspunkter, og få tidspunktene inn i kalenderen. Det å trene sammen med noen som forventer at du stiller, vil gjøre det enda lettere å følge planen. En enkel treningsplan er et effektivt verktøy for å ikke skli ut, samt evaluere fremdriften underveis.
  5. Velg dine kamper
    Vellykket endring og etablering av nye vaner forutsetter at du ikke forsøker å endre på for mye på en gang. Du må prioritere og velge det du mener er viktigst, eller det som gir best effekt over tid.

En del av jobben med å endre vaner er å håndtere tilbakefall og at planen sklir ut. Da gjelder det å ikke gi opp, men å reise deg opp og gå på igjen. Veldig få klarer å endre vaner på første forsøk.

Stickk.com er et nettsted som hjelper deg med å realisere endring, sjekk det ut her: http://www.stickk.com

 

 

 

About author:

Tor Åge Eikerapen er psykolog, og spesialist i organisasjonspsykologi. Han jobber til daglig med ledelse, endring, arbeidsmiljø og strategi.
Sjekk ut hans Facebook-side om psykologi. Du kan følge han på Twitter; @torageeikerapen

Legg igjen en kommentar

Følg oss på Facebook

Siste fra Twitter