E11: Hva er utbrenthet? Hvordan forebygge? Hvordan få det bedre? Med Tonje Moe-Thompson
You are here: Home \ Lederpodden \ E11: Hva er utbrenthet? Hvordan forebygge? Hvordan få det bedre? Med Tonje Moe-Thompson
Lederpodden
27 februar 2020 - 9:54, by , in Lederpodden, No comments

En økende del av sykefravær på norske arbeidsplasser er relatert til lettere- og moderate psykiske helseplager. På folkemunne har vi mange begreper for å beskrive psykisk uhelse relatert til jobb. Å gå på en smell, å gå på veggen, å gå på en lettvegg eller å være utbrent.

Først i 2019 ble utbrenthet definert en egen diagnose av Verdens helseorganisasjon (WHO). WHO definerer utbrenthet som et syndrom som utvikles når kronisk stress på arbeidsplassen ikke blir håndtert på riktig måte. For mange av de som får denne diagnosen kan konsekvensene bli alvorlige. Det kan ta lang tid å komme tilbake til jobb og tilstanden påvirker både familieliv og sosial fungering.

I denne episoden av snakker jeg med psykolog Tonje Moe-Thompson fra IPR om hva som er symptomene på utbrenthet. Hvordan kan utbrenthet påvirke jobb-prestasjoner og hvordan kan du som leder eller kollega bidra til å forebygge utbrenthet på din arbeidsplass. Vi snakker også om hva som skal til for å få det bedre, når alt virker håpløst.

Les også vårt blogginnlegg «Hvordan håndtere en psykmelding?»

Du kan bli bedre kjent med Tonje på Lederprogrammet. Oppstart i august 2020. Mer info: lederprogrammet.no

🎧Hør Lederpodden her:
iTunes | Android | Spotify

 

LEDERPODDEN
Lederpodden er en podkast om organisasjon og ledelse hvor Tor Åge Eikerapen intervjuer ledere og fagpersoner som har en historie å fortelle. Følg oss på Facebook for å bli oppdatert på nye episoder og relevant fagstoff.

About author:
Tor Åge Eikerapen er psykolog og spesialist i organisasjonspsykologi. Han jobber til daglig med å hjelpe virksomheter til å bli enda bedre på ledelse, kultur, kommunikasjon og samhandling. Sjekk ut hans Facebook-side om psykologi.

Legg igjen en kommentar