21 år etter: Lederutvikling går digitalt
You are here: Home \ Blogg \ 21 år etter: Lederutvikling går digitalt
4 mai 2020 - 20:33, by , in Blogg, No comments

I 1994 oppdaget jeg internett. Jeg var 16 år og ofret nattesøvnen for å utforske og lære å designe websider. Min mor fikk sjokk da hun fikk de første telefonregningene etter at modemet kom i hus. Jeg måtte begynne å flippe burgere på McDonalds for finansiere den eskalerende nettbruken. Etter et studieår med grafisk design ble jeg partner i det som var Kristiansands første internett-selskap. Vi var en gjeng selvlærte ungdommer som hadde en kompetanse store selskaper ville betale for. I september 2001 sprakk boblen. Jeg begynte på den lange veien tilbake til yrkesvalget hadde proklamert allerede på ungdomsskolen – jeg ville bli psykolog.

Som unge i den første internett-generasjonen var vi overbevist om at i løpet av få år ville alt ville bli digitalt. Vi tok feil. I 1999 ble begrepet e-læring lansert. Kurs som tidligere hadde blitt distribuert på kassett fant nå veien til CD-rom. Klikk og lær var slagordet. Til tross for mange gode forsøk erstattet aldri e-læring de fysiske læringsarenaene. Leder- og organisasjonsutvikling fortsatte som det alltid hadde gjort. På flotte konferansehoteller, hvor man møttes for å høre på en halvstudert konsulent med mye karisma, diskutere case og gjøre gruppeoppgaver. Ofte med pensum i store ringpermer. Tidsbruk, bærekraft, kostnader og effekt var det få som stilte spørsmål ved.

21 år er nå gått siden e-læringsbegrepet ble lansert. Mulighetene har vært der, men få har tatt ut potensialet. Først etter covid-19 har dette endret seg. Arbeidstakere som før har vært motstandere av digitale verktøy – fordi det er ikke sånn vi har pleid å gjøre det hos oss – er nå i en situasjon hvor de ikke har et valg. Daglig får jeg tilbakemeldinger fra tidligere teknologi-aversive kunder som med stor begeistring og overraskelse – melder om at det faktisk fungerer. De opplever at de både kan lære, samhandle og utvikle seg – med utgangspunkt i digitale løsninger.

Det er ikke dermed sagt at alt som er digitalt er bra. Statiske videokurs er ikke tilstrekkelig til å skape reell læring og utvikling. Faglig tyngde, skreddersydde løsninger og interaksjon er en forutsetning for å skape bevegelse. Det er få som har blitt verdensmestere i sykling eller i å spille piano kun ved å se videoer på YouTube.

Tiden er moden for å gjøre noe annerledes. Ta et steg fremover. Derfor lanserer vi om kort tid Lederprogrammet. Et fem-ukers digitalt lederprogram med de fremste fagfolkene på sine felt. Vi vil gi deg tilgang på den beste kompetansen, relevante erfaringer og inspirasjon til utvikling. Både på et individuelt og organisatorisk nivå.

Du vil lære om hjernens betydning for endringsledelse, hvordan du skaper effektive ledergrupper, psykologisk trygghet, kriseledelse, fjernledelse og omsorgsledelse i tider med store krav til endring og omstilling. Du vil også få mulighet til å jobbe med selvutvikling som leder med utgangspunkt i Big-5 personlighetstest (NEO-PI 3).

Vi har fått med oss de beste av de beste; Henning Bang og Thomas Midelfart (Bang&Midelfart), professor Kari Kværner (BI/C3 Center for Connected Care), Tonje Moe Thompson (IPR) og Per Magnus Thompson (IPR/BI/KEIRON), Hans Olav Otterlei (Zynk) og Elisabeth Skarsbø Moen (Zynk)

Lederprogrammet har kun 100 plasser og løpende opptak fra 20. mai. Hvis du ønsker å være blant de første som blir oppdatert ved lansering, registrer deg her.

About author:
Tor Åge Eikerapen er psykolog og spesialist i organisasjonspsykologi. Han jobber til daglig med å hjelpe virksomheter til å bli enda bedre på ledelse, kultur, kommunikasjon og samhandling. Sjekk ut hans Facebook-side om psykologi.

Legg igjen en kommentar